• Home
  • Wonen
    • De koopovereenkomst
    • De akte van levering
    • De hypotheekakte
  • Familie
    • Samenwonen
    • Huwelijk en Partnerschap
    • Volwassenen en Kinderen
  • Schenken en Erven
    • Schenken
    • Erven
  • Ondernemen
  • Onderzoek en Meldingsplicht
  • Werken bij Van der Veer Notariaat
  • Offerte
  • Contact
  • Algemene voorwaarden

Van der Veer Notariaat

De koopovereenkomst

De koopovereenkomst is een schriftelijke afspraak tussen de verkoper en de koper van een huis. Daarin leggen zij vast dat het huis onder bepaalde voorwaarden, tegen betaling van een bepaalde prijs en op een afgesproken datum eigendom wordt van de koper. Mondelinge afspraken zijn doorgaans net zo bindend als schriftelijk vastgelegde overeenkomsten. Uitzondering is de koop van een huis. Daar hebt u – als u een particuliere koper bent – een schriftelijke koopovereenkomst voor nodig. Zonder een schriftelijke koopovereenkomst is de koop niet geldig.

Zodra u uw handtekening hebt gezet onder een koopovereenkomst (vaak ook “voorlopige koopovereenkomst” genoemd) bent u aan de koop gebonden. Er is dus niets “voorlopigs” aan de koopovereenkomst. De term “voorlopig” geeft hooguit aan dat het huis nog niet geleverd is, nog niet op uw naam staat. Na het tekenen van de koopovereenkomst hebt u wel nog drie dagen bedenktijd. In die periode kunt u nog zonder boete of kosten onder de koop uit komen. Daarna bent u er aan gebonden tenzij er nog ontbindende voorwaarden voor de financiering (of andere ontbindende voorwaarden) van toepassing zijn.  Wilt u na de drie dagen bedenktijd nog van de overeenkomst af, dan is dit doorgaans lastig en kan resulteren in het moeten betalen van een boete en/of schadevergoeding aan de verkoper. Hoewel een koopovereenkomst in de praktijk vaak door een makelaar wordt opgesteld, kunnen wij u ook behulpzaam zijn bij het opstellen van de koopovereenkomst.

Elke koopovereenkomst van een onroerende zaak kan worden ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Deze inschrijving beschermt de koper tegen onheil van de kant van de verkoper. Denk bijvoorbeeld aan een faillissement, beslag op de woning of aan een hoger bod. De werking van de inschrijving is beperkt tot zes maanden. Voor de inschrijving is de tussenkomst van de notaris noodzakelijk.

Zodra u uw handtekening hebt gezet onder een koopovereenkomst (vaak ook “voorlopige koopovereenkomst” genoemd) bent u aan de koop gebonden. Er is dus niets “voorlopigs” aan de koopovereenkomst. De term “voorlopig” geeft hooguit aan dat het huis nog niet geleverd is, nog niet op uw naam staat.

Voordat u een handtekening onder een koopovereenkomst zet, moet u weten wat uw financiële mogelijkheden zijn en wat uw juridische positie is. Als u onverhoopt niet kunt afnemen (u ziet alsnog af van de koop), dan kunnen de hieruit voortvloeiende boete en eventuele schadevergoe­ding voor grote financiële problemen zorgen. Het heeft u dan veel geld gekost en u heeft nog steeds geen huis.

Waar moet u zoal op letten?
  1. Welke informatie heeft de verkoper van u nodig? Wat verwacht u van het huis? Wilt u bijvoorbeeld een kantoor aan huis beginnen, of een bedrijf?
  2. Kunt u het huis zodanig gebruiken zoals u dat vooraf verwacht?
  3. Weet u in welke staat het huis verkeert? Is daarvoor nog deskundig advies nodig?
  4. Kloppen de kadastrale grenzen van uw perceel met de grenzen die u zijn vermeld?
  5. Welke beperkingen “kleven” aan het huis: erfdienstbaarheden zoals recht van overpad?
  6. Wat zijn de financieringsmogelijkheden, welke financiering past het best in uw situatie?
  7. Koopt u het huis met onderliggende grond? Of is die grond door de gemeente in erfpacht uitgegeven ?
  8. Gaat u de waarborgsom contant betalen of maakt u gebruik van een bankgarantie?
  9. Weet u zeker dat de bodem onder uw huis en tuin niet verontreinigd zijn? Welke risico’s loopt u, ook financieel?
  10. Kunt u profiteren van subsidies van rijk of gemeente?
  11. Is Nationale Hypotheekgarantie voor de hypothecaire lening mogelijk, zodat het rentetarief voor uw lening iets lager wordt?
  12. Is er sprake van bouwrente (bij huis in aanbouw)?
  13. Moet uw partner de koopovereenkomst en de akte van levering mede ondertekenen?
  14. Wie gaat de overdrachtskosten betalen? De koper (kosten koper) of de verko­per (vrij op naam)?
  15. Zijn de verzekeringen in orde?
  16. Is te verwachten dat het huis in de nabije toekomst onteigend gaat worden?

Brochure

In bijgaande brochure treft u algemene informatie aan over de koop van een woning:

Brochure Woning Kopen
Brochure Woning Kopen

 

 

 

 

 

Wilt u  meer informatie of wenst u een vrijblijvende afspraak op ons kantoor ? Neem dan contact met ons op via 040 -341 00 00  of stuur ons een e-mail.

Van Dijklaan 2
5581 WG Waalre
Telefoon: 040 341 0000
E-mail: info@vanderveernotariaat.nl

Maandag08:30 - 17:00
Dinsdag08:30 - 17:00
Woensdag08:30 - 17:00
Donderdag08:30 - 17:00
Vrijdag08:30 - 17:00

Van der Veer Notariaat

Route

Jouw locatie: Er kon geen route berekend worden

Copyright © 2021

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok